Intervju med Marlene King

Jag gillar att beskriva Pretty Little Liars som en ung, tonårig Twin Peaks - dels för att det får mig att må bättre om du tittar på en sådan show men också för att likheten är obestridlig! Har du tittat på en massa Twin Peaks innan du skrev showen?

Jag älskade den första säsongen av Twin Peaks, jag var väldigt inne i den serien. Direktören för Pretty Little Liars pilot (första avsnittet), Lesli Linka Glatter, var också en direktör på ett stort antal avsnitt av Twin Peaks, så hon tog en hel del av hennes känslor till showen Pretty Little Liars.

Har du en klar bild av vad som kommer att spela i serien eller ständigt förändras den och utvecklas med tiden?

Tja, vi har definitivt en klar bild i fråga om vad slutet av serien kommer att bli, men vi är flexibla - om nya karaktärer kommer in och överraskar oss så är det ju roligt att ta en ny dynamik till en relation som vi sedan kör med.

Kan du ge oss ett exempel ifall det skulle hända?

Ja, definitivt med karaktären av Toby. Ursprungligen så skulle han vara en mörk hårig, ruvande kille som skulle försvinna i säsong 1, men vi förälskade oss i honom och bestämde oss för att föra honom tillbaka och rädda honom. Vi gjorde honom mindre Boo Radley och mer av en ärlig, moralisk kompass till Pretty Little Liars.

Vad är lättare att skriva - komedi eller spänning? Jag känner att showen gör båda mycket bra!

Jag tror att de båda har sina egna belöningar, faktiskt. Mysteriet är verkligen kul med att skriva avsnitt som håller folk på kanten av sina platser, men det finns inget mer givande än att höra en publik skratta åt något som du har skrivit -så för att kunna göra både tillsammans är bara den perfekta kombinationen!

Jag känner att det komiska elementet är extremt viktigt för de yngre tittarna, stämmer det?

Vi hade många möten på stan innan vi gjorde piloten (första avsnittet) för PLL och en av de konversationer vi konstant talade om var att få den rätta balansen - mysteriet och denna "soapiness" av serien, och komedi. På jobbet har vi beskrivit trion som "deliciousness för Pretty Little Liars" eftersom det är vad jag tycker gör denna show så unik - receptet av de tre.

Jag älskar att hur skådespelarna (eller iallafall tjejerna) faktiskt ser ut som tonåringar, vilket är ganska ovanligt! Var du inblandad i den processen?

Väldigt mycket. Bob Levy gjorde piloten med mig, han jobbar för Alloy som publicerade böckerna så vi gjorde liksom showen tillsammans, på ett ungefär. Vi har också en bra "casting director", Gayle Pillsbury. Vi arbetar tillsammans och jag känner att det är en sån viktig del av showen. Vi fick iallafall tur - flickorna är professionella och de omfamnar vad de gör och vi har alltid en fantastisk stund tillsammans! Utöver det kan jag inte föreställa mig dom här skådespelarna vara andra skådespelare än vad dom är just nu.

Efter att ha sett Säsong 2, så är jag ett stort fan av Spencer och Wren (Spen? Wrencer?). Snälla säg att det kommer komma mer av dessa två (och gärna en full Spencer..)

Full Spencer var så kul! - Hon var så bra, hon var slampig, haha. Troian tyckte verkligen om att spela en sån roll. Wren kommer att vara en del av en intressant sorts triangeldrama och jag tänker inte berätta vilka de andra karaktärerna är eftersom det kommer att förstöra det hela, men jag kan säga dig att det är roligt och väldigt "saftigt"..

Jag är säker på att jag är inte den första att säga att jag älskar Hannas one-liners. Vad är nytt för min favorit deadpanner den här säsongen?

Hon är så rolig att skriva för. Ashley är häftig och hon är verkligen rolig i verkliga livet också. Hanna hade det lätt förra året då inte hon var A's mål, och vi kommer se att vi inte har hört det sista av A, även fast Mona är i ett "sanatorium för de kriminellt sinnessjuka" - som jag bara älskar att säga! A kommer att lägga siktet på Hanna ganska snabbt när vi kommer in säsong 3...

Jag är mycket misstänksam mot Spencers föräldrar ... Kan du hosta, blinka eller något om jag har rätt?!

Definitivt, du ska ta reda på mer - Hastings fortfarande gömmer sig en hel del. De har inte varit helt ärlig med Spencer om en massa olika saker.

Du blev överöst med rosa pennor från fans av Emily och Maya efter att Mayas död avslöjades i slutet av förra säsongen. Vad är det konstigaste (eller sötaste) PLL fan mail som du har fått hittills?

Nu har vi lila pennor som matchar dom rosa pennorna haha! Det var en hänvisning då och då till Emaya - som kopplar namnet för Emily och Maya - så nu har jag tusen av dom. Det är jätte kul och vi får beundrarbrev från folk hela tiden som ber oss att lägga ut information och samtidigt fråga vem A är, vilket jag naturligtvis inte kommer tala om för dom!

Är det något med showen som du har ångrat?

Tja, det är alltid tråkigt att döda en karaktär. Jag känner att vi gjorde rätt val med Mayas död men jag vet att det var mycket svårt för deras fans och det gjorde så att jag kände mig hemsk.

Är ryktena om en PLL film sant?

Jag hoppas det! Det skulle vara riktigt kul att göra det efter showen. Då kör den naturligtvis på TV. Jag vet att tjejerna verkligen är uppspelta inför det och liksom jag också!

Kan du ge oss (ok, mig) en teaser inför säsong 3?

A är inlåst i säsong 3, men tjejerna har inte hört det sista från A. Den nya A eller "detta A" som flickorna kallar dem känns mycket mer hotfull och mycket farligare än den ursprungliga A.

Åh, nej. Ge dessa stackars flickor en paus! 

(Skrattar) Jag vet, jag vet inte varför de inte bara lämnar Rosewood!

Din nästa filmprojekt - The Mortal Instruments - bygger också på en bok. Blev du frågad att göra detta efter Pretty Little Liars succé, eller har du bara en grej för ung ficition?

Nej, jag har arbetat med producenten för några år sedan och pga framgången för PLL var jag en av dem första personer han tänkte på att komma in och hjälpa till på manuset så jag hade jätte kul med det, och jag tror filmen ska börjas filma in i sommar, eller iallafall en del av den.

Kommer du att vara på inspelningsplatsen för den eller kommer du vara ihopknuten med PLL? 

Jag kommer att vara i Rosewood, förstås!

Några råd till blivande manusförfattare? 

Mycket enkelt - skriv. Folk frågar mig hela tiden, "Vad gör jag om jag vill vara manusförfattare?" Och jag svarar då: skriv, skriv, skriv. Ju mer du skriver, desto bättre blir du. Och skriv om vad du tycker om och vad som är spännande för dig.



Jag har lånat texten av Michelle på denna blogg!


Kommentarer
gctsisters

joo, kollar serien ibland :) hur e allt? :D

2012-06-11 @ 18:10:02
URL: http://gctsisters.blogg.se/
MADDISENJ

Ska du heja fram Sverige i deras em-premiär ikväll?

2012-06-11 @ 19:47:54
URL: http://maddisenj.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0